lördag, oktober 14, 2006

Telefontugg, lugn (!) Carolina och Enköpings-Big Mac

Det är - som alla vet - lördag i dag, men jag har fortfarande inte hämtat mig efter gårdagen (dagen som kallas fredag, för er som inte hänger med i svängarna).

Det var under eftermiddagen det började bli intressant. Strax efter fyra ringde min uppsatshandledare. Japp, jag har nu tilldelats en sådan. Jag vet bara vad han heter, vad han har för e-postadress och hur han låter i telefon - något annat vet jag inte om honom. Han hänger i Dalarna och jag pratade alltså med honom i går eftermiddag. Jag trodde vårt inledande samtal skulle vara avslappnat och kort - men så blev det verkligen inte.

Han babblade på för kung och fosterland. Jag svarade efter bästa förmåga med mina "mm" och "ja, precis". Han var nog inte så imponerad av mig. Efter 23 minuter och 12 sekunder sa vi adjö. Han verkar vara en man med många idéer och han vet vad han vill med handlederiet - en sådan person kan säkert vara bra.

Det var i övergången mellan eftermiddag och kväll - vi kan passande nog kalla perioden för "förkväll" - som det blev ännu mer intressant. Som av en händelse tittade jag på Förkväll, TV4:s seneftermiddagssatsning som, enligt mig och många fler, inte har rosat tv-marknaden. Det mesta var sig likt. Kayo försökte vara rolig och klämkäck, Kenogubben Tommy Wahlgren stod och småhatade fastlandet, Carina Berg spelade dum, Mari Jungstedt ville vara den seriösa och tråkiga i sällskapet och Carolina Gynning var gapigare än en fyraåring på dagis.

Lyckligtvis fick man stopp på Carolina Gynning. Man hade bjudit in en hypnotisör som helt sonika hypnotiserade Carolina. Under tiden hon var hypnotiserad var det faktiskt riktigt trevligt att titta på Förkväll; det var lugnt, ganska tyst, lite roligt och allt omgavs av en mycket avslappnad stämning. Hypnotisören valde dessvärre att efter några minuter väcka Carolina, och då kom gamla Förkväll tillbaka.

Lite senare var det dags för VM i klyschor (Idol 2006), men eftersom alla verkar titta på det behöver jag inte skriva så mycket om det. Det räcker med att säga att det är VM i klyschor och urvattnade omdömen. Om man kan många klyschor är det inte så svårt att sitta i juryn och leverera omdömen efter varje framträdande.

- Du verkar inte vara på topp i dag! Du känns som en trancherad kyckling; sönderskuren, vinglig och helt utan flygförmåga. Bättring, tack!

- Det var väldigt mycket McDonald's över ditt framträdande. Lika förutsägbart som en halvvarm Big Mac i Enköping en regnig tisdagkväll.

- Jag tänker grillkväll i augusti. Världsklass!

Ja, ni hajar. Naturligtvis får allt en extra touch om man lägger in engelska fraser här och var. Tröttsamt!