måndag, oktober 09, 2006

Ingen dalmas denna vecka

Premiär! Nej, i detta fall talar jag inte om Stockholm Open-tennisen eller SM i fårvallning. I dag var det premiär för mig i Karlstads nya rackethall, Karlstads Racketcenter. I april revs den gamla badmintonhallen och vi blev förpassade till en simpel idrottshall. Det var ingen personlig katastrof eftersom jag är ganska van idrottshallsförhållandena.

Jag tänkte premiärspela redan förra måndagen. Jag cyklade (skönt att kunna cykla till träningen!) bort till hallen, som då inte hade öppnat för allmänheten. Jag möttes utanför entrén av tre stora byggarbetare. En av dem - av allt att döma en dalmas - förklarade dock, vänligt men bestämt, att hallen inte var öppen. Jag sa att jag fattade det och tillade att Karlstad Badminton skulle få träna. Jag blev hänvisad till en lapp på dörren. Och där stod det - träningen inställd. Jag kastade en snabb blick in i entrén, men möttes bara av byggattiraljer.

I dag öppnade hallen för alla! Jag tog min cykel och pinnade iväg på flinka ben. Jag möttes inte av någon lapp. För att mina intryck av den nya hallen ska bli så tydliga som möjligt ska jag nu presentera min alldeles egna betygsättning enligt den femgradiga, och mycket välkända, Nl-skalan. Nu handlar det definitivt inte om något hejarklacksbloggeri, utan nu ska jag verkligen granska och i vissa fall såga! Jag ska alltså inte göra som Nya Kristinehamns-Posten för några år sedan. Det rådde nyhetstorka deluxe, så tidningen valde att betygsätta en simpel gångbro. På alla punkter fick gångbron högsta betyg. Det var inte kul att läsa. Men nu är det dags att skippa skitsnacket - här kommer mina betyg!

Namn
Nl Nl
Kommentar: Karlstads Racketcenter är okej, men det vore tuffare att sälja hallnamnet. Nu när Löfbergs Lila inte längre vill vara lika mycket förknippat med Färjestad och ishockey tycker jag att de ligger bra till. Då ska hallen naturligtvis döpas till Löfbergs Lila Arena 2!

Yttre utseende
Nl Nl Nl Nl
Kommentar: En stor, silverrandig skokartong kanske inte låter så übersnyggt, men nu är det 2006 och då ska det inte se ut som "hej-kom-och-hjälp-mig". Väldigt stilrent. Ingen östtysk flyghangarskänsla över det hela. Skönt.

Första mötet
Nl Nl Nl
Kommentar: Shop, cafeteria, stolar och bord - direkt när man kommer in når man hallens hjärta. Ganska stort och rymligt. Återigen väldigt stilrent. Inget bling-bling. Däremot känner man sig en smula konfunderad när man kommer in. Var ligger tennisbanorna? Var byter jag om? Hur når jag badmintonavdelningen? Vad kostar de där silvriga Yonexskorna med röda streck på sidorna? Lite rörigt, men det kanske är så det ska vara - man befinner sig trots allt i hallens hjärta.

Golv
Nl Nl Nl Nl Nl
Kommentar: Efter första träningen har jag inget att klaga på. Ljusblått, lagom mycket svikt och oerhört behagligt. 346 gånger bättre golv än betongen i Universalen. Tack!

Läktare
Nl Nl
Kommentar: Att det överhuvudtaget finns en antydan till läktare i en renodlad badmintonhall är en stor skräll - det brukar det inte finnas. Läktaren i Karlstads Racketcenter är verkligen i minsta laget, och jag undrar var alla ska ställa sina väskor när det vankas tävling med 150 deltagare i hallen. Att läktaren är ordentligt upphöjd är ett plus. Ger en bra överblick.

Ljus
Nl Nl
Kommentar: Vad är nu detta?! Snudd på katastrofalt för att vara en badmintonhall. Hörde dock rykten om att ljussättningen ska förändras. Yes, please!


I övrigt noteras att...

...man behöver gå långt för att fylla på vattenflaskan.
...badmintonavdelningen är oerhört stilren. Väldigt kalt. Snyggt!
...jag fortfarande inte vet vad som finns på övervåningen.
...det fortfarande finns mycket kvar att utforska.


Totalt betyg: Nl Nl Nl
Kommentar: Inte så bra som jag hoppades, mest på grund av ljuset och att det troligtvis kommer bli sjukt trångt under tävlingar. Men jag ska nog överleva. Det mesta är bättre än en sunkig idrottshall.