onsdag, september 27, 2006

Finns människan på riktigt? 2

Läs först: Finns människan på riktigt?

Dogge Doggelito är speciell, det vet vi alla. Man kan fråga sig om han finns på riktigt. Nu kan man ställa sig samma fråga om en person till. Nu handlar det inte om en kändis. Om det inte är en kändis får man inte skriva ut dennes riktiga namn - så lyder Nickes lillas stränga reglemente! Vi kan i fortsättningen kalla honom Student 2055.

Fem veckor in på terminen tror man att man har upptäckt alla "underliga" kurskamrater; de som på något sätt, stort eller litet, sticker ut. Det kan vara att de säger eller gör konstiga saker. Självklart finns det ett par sådana. I dag stötte jag på en ny.

Det var seminarium med Lüllis - enbart Lüllis. Han hade således ingen "gott"-lärare att kivas med. Det kändes faktiskt ganska skönt. Om "gott"-läraren hade joinat oss hade jag fortfarande suttit och häckat i salen.

Det är väldigt snart C-uppsatstajm, och för att få lite feedback på sina taffliga uppsatsidéer hade vi i dag, som Lüllis skrev på kurshemsidan, "PM-ventilering". Alla fick prata om just sin uppsatsidé.

Alla gjorde sitt jobb. Som näst siste man stegade Student 2055 med bastanta kliv fram till katedern. Jag försökte hänga med när han började snacka sin ungdomsslang, men det var tufft. Han använde internationella fraser som "off" och "low key" när han förklarade att han mådde illa och således inte kunda uppträda som en "speedad Robin Williams" (han brukar, enligt egen utsago, uppträda som en speedad Robin Williams i en klassrumssituation).

Hans uppsatsidé var otroligt abstrakt; jag fattar fortfarande inte något av den. Detta eftersom Student 2055 uppträdde så konstigt. Han började med att dra en kort historisk resumé där han sa saker som "vikingarna hade det lite skoj med våldtäkter". Okej?! Sedan började han, hyfsat oprovocerat, imitera historiemaestron Hans Villius. Efter det gav han ifrån sig konstiga ljud samtidigt som han satt och diggade till något som i alla fall jag inte hörde. Allt detta låter lite knäppt. Hans uppsatsidé - som jag inte riktigt uppfattade, men jag ska ändå försöka mig på att förklara den - var ännu knäppare.

Student 2055:s uppsatsidé är endast möjlig att genomföra om vi vrider fram klockan till år 2055. Enligt Student 2055 existerar Sverige inte vid den här tidpunkten. För att inte segregera olika grupper i samhället ska "all svensk historia strykas och alla statyer rivas". Sedan ska det göras någon bautaundersökning á la SCB om elevers syn på historien. Om du fattar allt detta ska du genast ta anställning vid Karlstads universitet.

Alla fick det plötsligt lite småroligt när Student 2055 la fram sin hopplöst sunkiga uppsatsidé. Skratten och fnissen haglade. Lüllis var mindre road. Han var inte road alls. Jag tror till och med att han blev arg på Student 2055 för att han verkade så oseriös.

- Jag tror att vi tackar dig för denna uppvisning, sa Lüllis till Student 2055 som fick gå och sätta sig.

Student 2055 hade naturligtvis redan segrat. Han hade fått de flesta att dra på smilbanden - det var precis det han ville. Han ville bara åt sina 15 minuter i rampljuset. Så här i efterhand kan man tycka att det han gjorde var otroligt fånigt (och det tycker jag också), men det var så superfånigt att det blev komiskt.

Nu tre och en halv timme efter PM-ventileringens slut slår det mig: Student 2055 har genomgått både A- och B-kursen i historia. Det ska dock sägas att han verkar väldigt historiskt bevandrad, men hur kan vara så urbota korkad att komma med en sådan uppsatsidé som jag ovan har beskrivit? Jag tar naturligtvis för givet att han inte tänker genomföra idén, men det känns verkligen som bortkastad tid att skriva ett PM som inte fyller någon som helst funktion.

Allt blir bara mer och mer vrickat. Jag måste sluta nu.