torsdag, september 21, 2006

Sprickan är total!

I måndags skrev jag om den pågående didaktikkampen mellan "gott"-läraren och Lüllis. Jag kände mig då, som alltid, lite kvällstidningsskadad och bredde på lite väl mycket. Men efter dagens lektion med "gott"-läraren och Lüllis verkar det inte som om jag gjorde det! Det är en kamp mellan dessa båda herrar.

I dag samkörde de en lektion igen. "Gott"-läraren inledde. Han snackade på - och det snabbt. Lüllis ville hänga med och avbröt "gott"-läraren abrupt:

- Ta det lite långsammare - det går så fort!
- Det beror på din ålder, svarade "gott"-läraren med inte så mycket ironi i rösten.

Notera nu att Lüllis är ny på bygget och började sin tjänst vid universitetet nu i höst. Att "gott"-läraren och Lüllis, avsevärt mycket äldre än sin kollega, kan skämta om såna här saker är föga troligt.

När "gott"-läraren var klar med sitt snack om begreppet historiemedvetande (ett ord som bara några få personer kan förklara, däribland "gott"-läraren som troligtvis får ses som Sverigeledande tack vare sin doktorsavhandling om historiemedvetande) var det gott om frågetecken i luften. Jag fattade, som vanligt, inte. Lüllis fattade nog, men nu gick han till attack. Att säga att han var vild är nog att ta i, men han pratade allt fortare och sprutade ur sig OH-bilder. Eftersom jag inte förstod vad Lüllis ville med sitt intensiva snack och ivriga OH-viftande kan jag inte med säkerhet säga om han gick till direkt angrepp mot "gott"-lärarens teorier. Ni ser, det finns ingen normalt funtad människa som kan avgöra denna prestigefyllda maktkamp som har blossat upp.

Lektionen fortgick och "gott"-läraren fick det hett om öronen. Han bombarderades med invecklade frågor från vilsna studenter som ville få ordning på historiemedvetande-begreppet. Till slut orkade han inte mer. Han fick en fråga - men i stället för att svara vände han sig mot Lüllis:

- Hur länge vill du att jag ska hålla på?
- Ptja... Svara på frågan först! fräste Lüllis.

Deras lektioner är tamejtusan riktigt underhållande. Den pågående maktkampen är nu tydligare än någonsin, och vem som ska gå segrande ur den är omöjligt att sia om.

Något att följa upp? Om det är!