lördag, september 09, 2006

Ett mycket kärt återseende!

En kort tillbakablick visar att det var längesedan jag skrev om fotboll, ett av mina stora (det största?) intressen. Inte en stavelse om "skandalen" med Zlatan och de andra ladslagskillarna; lika lite om EM-kvalmatcherna mot Lettland och Liechtenstein; inget om huruvida Lasse Lagerbäck ska sitta kvar som förbundskapten eller ej; knappt något om Degerfors lilla kris (som de förvisso tog sig upp ur i dag). Det har helt enkelt varit lite fotboll på sistone. Detta måste bero på, tror jag, att det har funnits andra uppslag till blogginlägg än fotbollsrelaterade saker. Om jag, till exempel, väljer mellan att skriva ett inlägg om "gott"-läraren eller om Degerfors senaste bortamatch väljer jag med största sannolikhet att skriva om det förstnämnda (naturligtvis finns det undantag). Det beror på att jag själv tycker att jag skriver så ofta om fotboll - men nu har jag inte gjort det på ett tag. Nu är det dags! Fotbollsdags! Alla ointresserade kan göra något annat nu. Varför inte ta en titt på Mios soffsortiment eller en snabb glys på Opels senaste kvartalsrapport? Välj själv - här blir det i alla fall fotboll!

Landslaget - vad är det för sällskap egentligen? Det verkar inte vara roligt att tillhöra och spela i landslaget. Alla verkar vara konstant skitsura - även om det går hyfsat bra. Sex poäng på de inledande matcherna kvalmatcherna - det kan ju inte bli bättre! Be happy, liksom! Men egentligen ska man skita i hur de uppträder, bara poängen trillar in. 1-0 mot Lettland är bra, och Sverige spelade faktiskt bra. 3-1 mot Liechtenstein är heller inga fel. Tre poäng är alltid tre poäng, och man ska komma ihåg att en köttmur av spelare som försvarar sin poäng inte är lätt att forcera. Man hade kunnat byta ut Liechtenstein mot Strömtorps IK, fyra i division 3 västra Svealand, och Sverige hade trots det fått problem med målfabrikationen.

Sverige kommer fixa EM-slutspelsbiljetten. Jag är inte hundra procent övertygad, men jag tror att Lagerbäck kommer lyckas. Vad talar för att vi inte fixar det? Okej, Spanien och Danmark finns i gruppen, men varför är alla så förtvivlat rädda för danskarna? Sverige är minst lika bra som Danmark. Dessutom verkar det som om många tror att svensk landslagsfotboll är på dekis för att det blev sammanlagt 0-5 på två matcher mot Tyskland i somras. Alla verkar ha glömt bort att Tyskland är planetens tredje bästa fotbollsnation, samtidigt som Sverige ligger på plats 16-17. Jag är inte orolig och självklart ska Lasse Lagerbäck sitta kvar. Vad har han gjort fel? Sverige åkte ut mot bronsvinnaren i VM - inte mycket att göra åt (även om spelet inte var mycket att hänga i julgranen).

Då är jag i stället mer orolig för Degerfors fortsatta superettaexistens. Tre raka torskar var inlagda på kontot - men det var innan matchen mot Qviding, jumbon i serien, i dag. Efter dagens seger, 3-1, ser det plötsligt ljusare ut, men man ska inte låta sig luras av den godkända tabellplaceringen (åtta just nu). I tabellen ser man att det bara skiljer fyra poäng mellan lag 7 och lag 12. På platserna 13 och 14 - som ger kvalspel mot division 1-motstånd - ligger just nu Mjällby och Sundsvall, men räkna med att åtminstone ett av lagen kommer klättra. Några tappade poäng här och ett par förluster där - och vips så ligger man på kvalplats. Nedflyttningsplatserna? De är redan vikta för Umeå och Qviding.

En snabb titt på återstoden av DIF:s program visar att laget i fyra av de sex kvarvarande matcherna möter lag som slåss för att undvika kval - Assyriska (hemma), Jönköping (borta), Mjällby (borta) och Sundsvall (hemma i sista omgången). Således väntar en hel hög viktiga matcher som hamnar i facken "Ödesmatcher" eller "Sexpoängsmatcher". Det kan bli en jobbig höst. Därför känns det skönt att det blev en vinst mot Qviding i dag - annars hade det sett enormt jobbigt ut.

Vad det gäller min smått excellenta tippning här till höger kan vi väl sammanfatta den med ett ord: Katastrof! Assyriska som seriesegrare? Jo, tjena! I de nedre regionerna ligger jag lite bättre till. Känns som om jag med lite tur kan sätta lag 8-13 på rätt plats. Om Qviding sprattlar till är det möjligt att Umeå får ta hand om jumboplatsen. Men toppskiktet... Där är jag ute och seglar på tunn is utan varken flytväst eller sjökort och med rejäla revor i seglen.

Nu är jag trött. Och då har jag ändå inte skrivit om Premier League, Zlatan Ibrahimovics succéstart i Inter eller densammes upptåg i Göteborg med Olof Mellberg och Christian Wilhelmsson. Mer om de sakerna någon annan gång.

Fotboll i nästa inlägg? Det får vi se!