torsdag, oktober 12, 2006

Doktor B. A:son Levanders advokat



Överallt! De finns överallt! Skyltarna som jag har satt ihop till ett fint kollage finns verkligen överallt. Nu i kväll när jag gick längs hela Drottninggatan möttes jag av skylten som någon idiotisk reklamnisse har knåpat ihop ungefär 234 gånger. Men vad föreställer den? Frågesport på gång. Du får fyra alternativ:

1. En osminkad Shirley Clamp gör reklam för sin nya skiva - Det stannar i familjen - där hon sjunger tillsammans med sin syster Chelsea.
2. Skådespelaren Erik Ståhlberg dammar av sin gamla Vita lögner-figur, psykologen Peter Lundholm, och gör reklam för sin sitcom Det stannar i familjen. Lundholm har åldrats, som synes.
3. Michael Segerström käkade en stor portion skräckblandad förtjusning innan han sattes framför kameran för att plåtas inför teaterpjäsen Det stannar i familjen.
4. Apoteket varnar för hur man kan se ut om man får för sig att hetsäta magnecyl. Det stannar i familjen, meddelar Apoteket.

Det är inte Clamp, Lundholm eller en varningsbild från Apoteket - naturligtvis är det Michael Segerström. Ingen utanför Karlstad vet vem Michael Segerström är, men här är han numer lika känd som Bengt Alsterlind och Håkan Loob. Skillnaden är dock att alla avskyr Michael Segerström. Hur ser han ut på bilden?! Ingen kommer vilja gå på hans pjäs - jag lovar! Scalateatern kan lika gärna bomma igen och skicka tillbaka Segerström till Skåne (han är född i Lund).

Jag vet vad du tänker - du känner igen Michael Segerström. Naturligtvis gör du det. Han var med i Hälsoresan, den sista (?) filmen om Lasse Åbergs figur Stig-Helmer Olsson. Där spelade han en bekymrad advokat, Claes Palmstierna. I skrivande stund kommer jag faktiskt inte ihåg om Claes Palmstierna var affärsmannen Bruno Anderhages eller doktor B. A:son Levanders (spelad av kungen Magnus Härenstam!) advokat. Med tanke på inläggets rubrik hoppas jag på den sistnämnde.

Nej, nu ska Michael Segerström inte få mer plats. Karlstadsbor - bojkotta Det stannar i familjen!