onsdag, oktober 11, 2006

Stor isländsk special

Läs först: Sömnig EM-kvalextra.

Det var ingen vidare EM-kvalextra jag knåpade ihop inför Spanienmatchen, det kan jag villigt erkänna. I dag gäller Island - och jag har aldrig varit mer förberedd! Jag känner mig nästan som Sladjan Osmanagic. Häng med nu!

För att ingen ska tro att någon katt har tagit en tur över tangentbordet kommer jag kursivera alla isländska ord, namn och uttryck. Åh, detta känns redigt coolt!

I kväll gäller alltså Island, eller Ísland som islänningen säger. Island är ingen stor fotbollsnation, och Sverige - eller jag menar Sviþjóð - är med all rätt favorit i matchen som spelas på Laugardalsvöllur, Islands aðalleikvangur (nationalarena).

Vad är egentligen Island? Man kan tro att Island bara är schlagerprinsessan Silvia Night (på Island går hon för övrigt under namnet Silvía Nótt), men så är det inte. Islands största internationella stjärna är med största sannolikhet ett träd. Björk Guðmundsdóttir (fast man brukar bara säga Björk) är internationellt känd som bland annat skådespelerska, sångerska och kompositör.

Islänningarnas favoritsport är handbolti (handboll). Störst, bäst och vackrast är Ólafur "Óli" Stefánsson som allmänt ses som en av handbollsvärldens bästa högernior.

Men detta ska ju inte handla om Björk eller handbolti - det är knattspyrna vi ska snacka om. Vad knattspyrna betyder kan man fundera på. Om jag säger att det isländska fotbollförbundet heter Knattspyrnusamband Íslands på isländska hajar ni nog vad knattspyrna betyder.

Islands storstjärna heter i alla länder i Europa Eidur Gudjohnsen - men på Island har han nästan ett helt annat namn. Eiður Smári Guðjohnsen. Eiður Smári Guðjohnsen. Coolt. Notera gärna att Smári uttalas som "Smauri".

När man i kväll sitter framför sin sjónvarp och tittar på matchen är det viktigt att hitta den viktiga isländska känslan. Därför har jag varit i kontakt med min halvisländske medarbetare och fått några viktiga fraser översatta till isländska. Lär in dem och brist ut i isländska under matchen.

Sviþjóð? það er bara íshokkí og kjötbollur!
(Sverige? Det är bara ishockey och köttbullar!)

Eyjólfur Sverrisson eða Lars Lagerbäck? Valið er létt!
(Eyjólfur Sverrisson eller Lars Lagerbäck? Ett enkelt val!)

Laugardalsvöllur berjar Råsunda. Alltaf!
(Laugardalsvöllur slår Råsunda. Alltid!)

Ég þekki einn Eiður, Eiður heitir hann…
(Jag känner en Eidur, Eidur heter han…)

Orðið fyrir knattspyrna er æðislegt. þú hefur nú lesið það!
(Ordet för fotboll är häftigt. Du har nu läst det!)

Mikið af rigning og snjó í Reykjavík? Þá ættluð þið að koma um veturið!
(Mycket regn och snö i Reykjavik? Då ska ni komma hit till vintern!)


Några isländska ord som känns aktuella till kvällens aktiviteter på Laugardalsvöllur är:

dómari (domare)
gleiðgosi (viktigpetter)
rennblautur (genomvåt)
snjóreka (snöskyffel)
miðvikudagur (onsdag)
hrákaldur (råkall)
landsleik (landskamp)

Innan jag redovisar mitt tips ska jag presentera den svenska startelvan som jag tror den ser ut:

Markverð: Rami Shaaban.
Varnarmenn: Mikael Nilsson, Olof Mellberg, Petter Hansson, Erik Edman.
Miðvallarleikmenn: Niclas Alexandersson, Daniel Andersson, Kim Källström, Christian Wilhelmsson.
Sóknarmenn: Marcus Allbäck, Johan Elmander.

Tips: Ísland-Sviþjóð 1-3.

Det här var en redig EM-kvalextra, inte sant?

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

áfram!!!!

23 oktober 2006 kl. 16:13  

Skicka en kommentar

<< Home