onsdag, mars 15, 2006

Akademikerbingo

De akademiska omskrivningarna och flosklerna bara haglar mot mig! Under någon lektion, när jag orkar, vill och har lust, ska jag spela bingo med mig själv. I stället för nummer ska jag ha fina, snygga, fräcka akademikerord.

<> paginering,
<> doktorsavhandling,
<> seminarieledare,
<> belysa,
<> frågeställning,
<> uppsatsventilering,
<> reflektion,
<> samtliga ord innehållandes "process",
<> konkretisera,
<> radavstånd,
<> litteraturhänvisning,
<> förhållningssätt,
<> argumenterande,
<> samtliga ord innehållandes "utveckling",
<> problemformulering,
<> empirisk,
<> kvalitativ,
<> kvantitativ,
<> förstahandskälla,
<> opponera.

När något av orden yppas är det bara att kryssa. Bingo! Alla ord är kanske inte typiska akademikerord, men jag hoppas ni fattar vinken ändå.

I dag och i går bjöds det på några rejäla tungviktare till ord: kumulativ relevans, historiografi, metodologisk individualism och metodologisk kollektivism.

Mitt raljerande över dessa ord är ingen kritik mot undervisningen som Teddy Lucic (vår lärare som jag i måndags tyckte var fasligt lik Teddy Lucic, men nu är jag inte säker längre) bedriver. Han är bra. Och han pratar inte bara med svåra ord. Men varför kan man inte säga sidnumrering i stället för paginering? Fast nu vet jag vad paginering betyder, så nu kan han fortsätta med det.