onsdag, mars 01, 2006

Dansk avdelning, tack!

Tre dagar, tre bokreor, tre böcker. Det låter stilrent - men precis så ligger inte landet. Tre olika bokreor på tre dagar stämmer, men jag har faktiskt lyckats roffa åt mig sju böcker. En massa rekord har slagits:

<> Jag har aldrig någonsin tidigare besökt tre olika bokhandlare på tre dagar;
<> Jag har aldrig någonsin tidigare köpt sju böcker på bokrean.

Inte en massa rekord kanske - men likväl några rekord!

Grejen är att jag inte vet om jag kommer läsa böckerna jag köpt. Bra jag är. Jag köper böcker som jag kanske inte kommer läsa. Det ska dock sägas att fem av böckerna ligger mer åt uppslagshållet; böcker man inte läser från pärm till pärm. Mest nöjd är jag med inköpet av Antika rekordboken, en slags Guinness rekordbok för den antika tidsåldern. Boken tar upp viktiga frågor som vad den högst avlönade gladiatorn egentligen tjänade och hur många gånger per dag den romerske kejsaren Commodus badade. (Karln badade sju-åtta gånger per dag!)

I dag när jag besökte Akademibokhandeln drog jag en repa bland sportböckerna och hittade där Stig Töftings självbiografi, No regrets. Töfting ses allmänt som dansk fotbolls stora bad boy och har kopplingar till både det ena och det andra inom vissa obehagliga kretsar.

Jag blev lite sugen på att köpa hans bok. Avskräckt å det grövsta blev jag dock när jag såg priset, 499 kronor (boken ingick således inte i rea-utbudet). Jag tänkte ändå att jag kan småbläddra lite i den för att om möjligt bli mer intresserad och sedan köpa den någon annanstans för en billigare penning. Jag öppnar boken. Dra mig baklänges på en skottkärra! Boken är på danska! Okej, Töfting är dansk, men har ingen vänlig själ tagit sig tid till att översätta hans verk till svenska? Inte en jäkel vill köpa boken om den är på danska.

Om en bok är på danska ska den stå i avdelningen för danska böcker. Punkt slut.