söndag, februari 26, 2006

OS-summering

Då var OS över för den här gången. Men vilken avslutning det blev! Tre Kronors guld var verkligen grädden på moset. Vilka hjältar de är, Tre Kronor-spelarna. Helt klart en idrottshändelse jag kommer komma ihåg länge.

Men vad mer kommer jag plocka med mig från Turin-OS? Efter att ha funderat ett tag har jag kommit på några händelser jag har upplevt framför tv:n som jag särskilt kommer minnas. Det behöver inte vara OS-guld. Det behöver inte vara misslyckanden. Det är allt möjligt.


<> Bengt-Åke Gustafsson börjar varje mening med "Nää"
En vaken tv-tittare mejlade in till SVT:s studio och berättade om sin upptäckt - Bengt-Åke Gustafsson börjar varje svar vid en intervju med "Nää" eller något annat nekande ord. Och visst, så var det! Stor humor!

<> Giorgio Rocca kör ur slalomen
Hela Italiens stora guldhopp bar stövellandets förhoppningar på sina axlar när han gav sig ut i slalombacken. Som storfavorit. Med startnummer 1. 30 sekunder senare var Roccas OS-äventyr över. Jag led med honom.

<> Johan Tornberg svarar på en fråga han inte har en aning om
Vad värderar NHL-spelarna högst - OS-guld eller seger i Stanley Cup? Den frågan fick Johan Tornberg, en av SVT:s ishockeyexperter. Inget fel på den frågan - men fel person svarade på den. Johan Tornberg har aldrig deltagit i ett olympiskt spel. Tornberg har heller aldrig spelat i NHL. Med tanke på detta är det stor humor att han svarade på frågan.

<> Björn Lind tar sitt andra OS-guld
Jag, andra lärare och en hel hög elever i rasthallen - vilken stund vi hade tillsammans! Björn Lind var fenomenal. Jag njöt.

<> Stig Strand gör mig guldsäker
Anja Pärson var på väg mot OS-guld i slalom. Hon ledde vid mellantiderna - men skulle hon hålla i ända in i mål? Jag var riktigt osäker. Då gjorde den alpine expertkommentatorn, Stig Strand, ett uttalande.
- Bara en gränsling kan hindra henne!
Jag blev så säker. Tack, Stig.

<> Anette Norberg säkrar curlingguldet
Nervöst! Så kan man sammanfatta avslutningen av damcurlingfinalen. Den sista stenen fick avgöra allt. Och så bra den blev! Ren och skär glädje efterföljde.

<> Kalle Grenemark ger ifrån sig ett djuriskt läte
Ungefär 75 meter kvar till mål och Anna Carins Olofssons skidskytteguld var klart. SVT:s expert, Kalle Grenemark, väljer då att säga (?) någonting.
- *Mummel, mummel, mummel*
Allt mummel skulle nog likna ett "ja!". Det kom bara fram ett djuriskt läte.

<> Maria Rooth straffmålar
Sverige-USA i damhockey - en enkel match att tippa på förhand. Så fel alla fick. Maria Rooth gjorde Sveriges båda mål under ordinarie matchtid och satte straffen som gav Damkronorna finalplatsen. Vilket sjuhelsikes jubel jag gav ifrån mig!