fredag, februari 17, 2006

Höggradig feber

Den i ett tidigare inlägg omtalade OS-febern börjar nu nå sin klimax. Anjafeber, curlingfeber, damhockeyfeber och ”Foppa”-feber – överallt är det feber!

Jag njuter.

Jag njuter något så enormt mycket. OS är himla kul nu. Det går kanonbra för svenskarna och medaljerna ramlar in i en häpnadsväckande hög fart. Som jag tidigare har meddelat är min praktikperiod väldigt illa inplanerad, men det är bara att gilla läget. SVT sänder OS hela dagarna – det är bara att bänka sig när man kommer hem!

Vad det verkar klagar många på SVT:s OS-sändningar. Det är för stort fokus på Peter Jihde, den självupptagne smålänningen. För lite fokus på direktsänd idrott och mer tid åt tråkiga analyser och intervjuer. Jag håller inte riktigt med.

Peter Jihde är det bästa SVT har i sportankarväg. Jag gillar djupgående studiosnack och intressanta intervjuer. Jan Rippes titel som OS-ombudsman förstår jag dock inte riktigt. En annan sak angående Rippe: han har alltid på sig slipover! Förändring lite då och då, tack!

Något som jag uppskattar med OS-sändningarna är alla dessa expertkommentatorer. Jag är inte så kinkig med kommentatorer som många andra, så jag uppskattar de allra flesta. De spontana expertkommentatorerna, till exempel Kalle Grenemark (skidskytte) och Niklas Wikegård (ishockey), är alltid roliga att lyssna till. Sedan finns det andra duktiga som Elisabet Gustafson (curling), Anders Blomquist (skidor) och Stig Strand (alpint).

Den mest oumbärliga är dock snowboardexperten Pontus Ståhlkloo. Jag kan lätt säga att SVT:s Peter Jonsson inte skulle ha klarat sig många minuter vid kommenterandet av halfpipetävlingarna utan Ståhlkloos medverkan. Jonsson skötte snacket mellan åken – Ståhlkloo kommenterade åken med alla dessa namn på tricken. Grymt, tycker jag.