söndag, februari 12, 2006

Guldet blev till... en femteplats

Först och främst vill jag ge en megastor eloge till Staffan Lindeborg, Chris Härenstam, Niklas Wikegård och Johan Tornberg på TV-sporten för deras oerhörda frenesi och engagemang när de kommenterar damhockeyn i Turin-OS. Visst, det är klart det är lätt att bli engagerad när Sverige spelar - men hur kul är det egentligen att som expert (läs: Wikegård och Tornberg) analysera Kanadas spel när det står 13-0 mot Italien? Men de gör det bra, tycker jag. Staffan och Chris somnar heller inte i kommentatorshytten när Kanada är löjligt överlägsna.

Nu till femteplatsen. I eftermiddags hade jag ingen TV till hands när herrarnas skiathlon skulle avgöras. Det fick således bli radiolyssnande! I fokus: Anders Södergren.

En bit från mål: Anders Södergren är tillsammans med Mathias Fredriksson med i den stora tätklungan.
Lite närmare: Södergren och Fredriksson fortfarande med.
Ännu lite närmare: Tätklungan börjar luckras upp. Fredriksson släpper.
På väg mot mål: Södergren rycker. SÖDERGREN RYCKER!
Pyttelite senare: Södergren har en ledning på 20-30 meter. Torgny Mogren, Radiosportens expert, tror för ett ögonblick på svenskt OS-guld.
Efter en nedförsbacke: Södergren blir upphunnen av två italienare, Pietro Piller Cottrer och Giorgio Di Centa. Södergren trea. Mogren tror på svensk medalj.
Uppför igen: Södergren börjar stumna.
På väg ner mot upploppet: Södergren är rökt, men försöker hänga på.
Upploppet: Södergren femma.
Målgång: Södergren blir femma.

Jag var sjukt uppspelt när Torgny Mogren började tugga om OS-guld. Sedan, när Södergren började tappa, förstod jag att det var kört och lugnade ner mig några grader. Men det var spännande!