torsdag, december 13, 2007

Nickes lilla avslöjar: Mutskandal på svenskt universitet

Dags för ännu ett tungt avslöjande. Håll i hatten.

Mr Linköping bad i början av veckan om hjälp. Han önskade prata med ett koppel studenter om sådana ting som ingen utanför ett universitet är intresserad av. Jag blev en av de sex utvalda. Jag var högst osugen på att bli inspelad och snacka en massa nonsens med Mr Linköping. Men så kom han med ett erbjudande ingen av oss sex kunde säga nej till.

- Jag bjuder på smarriga baguetter.

Eftersom vi utvalda inte ville verka totalt desperata besvarade vi hans lockrop: "Fyll baguetterna med skagenröra - då har du oss!"

Så kom då stunden för pratstunden. Mr Linköping kom gåendes med en prydlig serveringsvagn fylld med te, kaffe och - naturligtvis - baguetter. Jag var oerhört hungrig och såg mest fram emot maten - inte samtalet. Till min förvåning var skagenröran inte på plats i baguetterna. Med frågande miner ställde vi Mr Linköping till svars för tilltaget att skagenröran var utelämnad. Han förstod oss och sa att det inte fanns något annat än skinka och sallad att tillgå.

Det var nu inte riktigt läge för att ställa till med en scen och lämna samtalsrummet för att det inte fanns någon skagenröra. I stället knaprade jag i mig skinkbaguetten och bidrog med några tänkvärda svar till Mr Linköpings lilla studie.

Så kan det alltså gå till vid ett universitet när man som lärare vill få studenter att ställa upp på tråkiga grejer. Bjud på baguetter. Snacka om mutskandal.