torsdag, maj 31, 2007

Var jag samlar idéer

Ibland händer det att det bara uppenbarar sig framför mig. Jag talar om bloggmaterial. Alltså saker man kan blogga om. Det kan vara allt möjligt - en man som går konstigt, någon som säger något tokigt, något småskojigt jag kommer att tänka på eller något annat (o)viktigt. Allt möjligt, alltså!

Jag litar inte på mitt minne till 100 procent. Och anteckningsblock har jag inte alltid till hands. För att bloggmaterialet ska kommas ihåg måste jag på något sätt få ner det någonstans - och det direkt. Här kommer min mobiltelefon in i bilden.

Jag brukar helt sonika skriva ett litet sms där jag ytterst kortfattat skriver vad jag har varit med om/tänkt på/hört. Ibland räcker det med ett ord, ibland tar jag till flera. Jag gick i går igenom mina sparade meddelanden. Upptäckten jag då gjorde var att jag har en del sparat bloggmaterial som inte har tagit sig hela vägen till Nickes lilla. Således dags för en liten summering av det som inte riktigt har varit det där supersylvassa bloggmaterialet!

Sparat: 2006-12-19, 22:08:53.
Text: Lundh, bank, niva, laul, lühr, esk, härd, svab, stolt, kamp, dill.
Min tanke: Det här författade jag när jag satt på bussen på väg hem från träningen. Av någon anledning kom jag att tänka på Aftonbladets fotbollsreportrar Simon Bank, Robert Laul och Erik Niva. Helt plötsligt såg jag ett mönster - alla tre har korta och ovanliga efternamn. Sedan fortsatte tankeriet. Jag kom på att det är väldigt många sportkrönikörer och liknande som har korta och ovanliga efternamn. Så jag skrev ner alla jag kom på: Olof Lundh, Simon Bank, Erik Niva, Robert Laul, Mathias Lühr, Johan Esk, Mats Härd, Marjan Svab, Åke Stolt, Håkan Kamp och Hermann Dill. Jag tänkte att det kunde vara något att berätta om. Men det är det inte.

Sparat: 2007-04-01, 14:50:37.
Text: Nu har de också bestämt att luca Toni, det är numero uno där framme, nummer 9 alltså.
Min tanke: Det var Ola Wenström på TV4 som klämde ur sig ovan sönderstyckade mening i en Tipssöndag-sändning. Ni som kan er italienska vet att uno inte är nio på svenska.

Sparat: 2007-05-12, 00:04:21.
Text: Michel lafis.
Min tanke: Mitt i natten kom jag alltså att tänka på den förre proffscyklisten Michel Lafis, numera sportdirektör i ett cykelstall. Jag kom på ett skämt av arten "Varför får inte jag..." där Michel Lafis passar in. Den som knäcker skämtet vinner en pruttkudde.

Sparat: 2007-05-12, 23:15:36.
Text: Ebu scrutineer.
Min tanke: Ni som kan er kalender vet att på kvällen den 12 maj gick Eurovision Song Contest av stapeln. Inför offentliggörandet av alla länders röstande presenterades schlagerbossen Svante Stockselius. På hans namnskylt stod det "EBU scrutineer". Jag kom direkt att tänka på det inlägg jag skrev om rally och scrutineering när Svenska rallyt var i stan. Alla som läste det vet vad scrutineer betyder.