tisdag, juni 13, 2006

Vem är läckan?

Vem i det svenska landslaget är det egentligen som läcker startelvor och information om "hetsiga diskussioner" till personer som Patrick Ekwall och Robert Laul (läsvärda bloggar nu i VM-tider). Jag började fundera på det i går kväll när bilderna från presskonferensen med Lars Lagerbäck och Fredrik Ljungberg rullade för åttionionde gången. Jag är väl medveten om att jag med största sannolikhet aldrig kommer få reda på svaret - men nu ska jag banne mig spekulera!

Det känns som om den som läcker måste ha varit med i landslaget ett tag. Således går namn som Johan Elmander, Markus Rosenberg, Rami Shaaban, John Alvbåge, Karl Svensson och Fredrik Stenman bort direkt. Dessutom tror jag heller inte att någon av de tre stora - Fredrik Ljungberg, Henrik Larsson och Zlatan Ibrahimovic - skulle läcka till pressen. Det känns också föga troligt att Olof Mellberg skulle berätta för TV4-Ekwall att han har bråkat med Ljungberg igen.

Då finns det 13 namn kvar. Vidare tar jag bort Teddy Lucic, Andreas Isaksson, Mikael Nilsson, Kim Källström, Daniel Andersson, Tobias Linderoth och Christian Wilhelmsson av skäl jag inte orkar förklara - men jag tror inte att någon av dem läcker.

Sex namn kvar. Nu börjar det bli knivigt. Jag tar nog också bort Petter Hansson. Han känns som en hyvens kille, precis som några av spelarna jag tog bort nyss. Marcus Allbäck och Erik Edman går också bort.

Tre kvar - Anders Svensson, Mattias Jonson och Niclas Alexandersson. Den sistnämnde var inte med i Portugal-EM för två år sedan - då startelvor också sipprade ut - och går bort. Om man ställer de två kvarvarande - Anders Svensson och Mattias Jonson - mot varandra känns Jonson i detta sammanhang som en liten ful fisk, enligt mig. Ska jag säga att det är Mattias Jonson? Ja, det gör jag.

Mattias Jonson läcker till pressen!

(Notera att undersökningen är högst oempirisk och bygger enbart på mina egna teorier och tankar.)