onsdag, juni 14, 2006

Väder, fågelproblem och stor lycka

Äntligen! Temperaturen skyndar långsamt neråt och man kan leva någorlunda normalt igen. Det är egentligen sjukt. När det är kallt ute klagar man på att är just för kallt. När det är varmt ute klagar man på att det är för varmt. Jag ska nog sluta klaga på vädret - det är ändå något man inte kan göra något åt. Det är bara att gilla-la-la-la läget, som Tomas Ledin skulle ha sagt.

VM-febern är fortsatt hög. Den ska man verkligen inte klaga. Det är bara VM var fjärde år - och då vill jag sitta som klistrad framför tv:n. Trots att det blir tv-tittande från i stort sett halv tre på eftermiddagen fram till midnatt är jag inte oroad för min hälsa. Jag mår bra. Jag är ute på förmiddagen (när jag inte bloggar) och gör saker. Dessa saker är inte så avancerade. Inget att berätta om, helt enkelt.

Något att berätta om är däremot fåglarna som nästan har flyttat in i huset. När man sitter i köket kvittrar det hejdlöst mycket från grovköket. Fåglar försöker inta huset. De luringarna har byggt bo i något slags plaströr som utgår från torktumlaren. Det är ett jäkla liv på de små liven. Jag tycker att det är lite olustigt. I går lossnade torktumlarröret på något vänster och en fågelunge föll ur. Då upptäckte jag att jag besväras av en hejdlös djurfobi. Lyckligtvis stod jag inte utan assistans och jag slapp ta itu med problemet.

Hur ska det här fortsätta? Jag har ingen aning. "Ska vi ringa någon?", frågade jag min mor i går. Ja, smart, Niklas! Vem ska man ringa? Det finns väl ingen som vill ta itu med det här. Flyttar fåglarna ut självmant? Det vore det enklaste. Äh, jag vet inte. Vilken soppa.

Spanien-Ukraina om någon timme. Dagens höjdare blir dock inte en VM-match. Degerfors bortamatch mot Assyriska sänds på tv - hur bra som helst! Happy!