onsdag, december 19, 2007

Lika som bär: Känd bloggare och fiktiv apa

Någon av kvällstidningarna skrev för några dagar sedan om det nya fenomenet att kolla upp folk på nätet. Att googla på sitt eget namn är tydligen väldigt populärt, skrev tidningen.

Självklart har jag googlat på mitt namn, men jag är inte lika manisk i mitt egetluskande som exempelvis Alex Schulman som, enligt egen utsago, googlar på sitt namn varje dag. Att googla på mitt namn är inte vidare intressant, eftersom det bara kommer upp en massa badmintonresultat jag redan har läst.

Men att kolla upp annat folk, det gör jag! Man kan nästan säga att jag kollar upp allt och alla. Naturligtvis stämmer inte det, eftersom det är fysiskt omöjligt att kolla upp allt och alla. Men genom att skriva "allt och alla" är det svårt att frambringa exakt vilka jag kollar upp - för det är faktiskt en hel del. Exempelvis försökte jag i går kolla upp den föreläsare vi ska ha i vår. Vad det gav? Naturligtvis inga skandaler, men bland annat upptäckte jag att han fyller år på nyårsdagen. Man kan undra hur många gånger han har blivit grattad i samband med tolvslaget...

När jag sitter framför skärmen och kollar upp folk kan jag stundtals bli lite rädd för mig själv, men ganska snabbt petas de tankarna bort till förmån för de mer nyfikna. Jag kan, faktiskt, tycka att det är intressant att veta var folk bor, hur gamla de är och i vilka sammanhang de figurerar på nätet. Jag delar kanske ändå vissa drag med den där apan. Och andra med mig, uppenbarligen.

Bild: vujer.com