tisdag, december 18, 2007

Dagens fascination

I förmiddags observerade jag en man som bytte reklamaffischer i busskurerna i centrala Karlstad. Det var första gången jag på allvar iakttog hantverket mannen utförde. En fråga som direkt poppade upp i huvudet var vilken yrkesgrupp mannen som byter affischerna tillhör. Jag läte frågan bero, och i stället fokuserade jag ännu mer på själva affischbytena. Han var snabb och väldigt skicklig.

Tjoff! Gå till bilen och hämta en rulle.
Tjoff! Gå till busskuren och öppna fönstret.
Tjoff! Montera ner den gamla affischen.
Tjoff! Passa in den nya affischen.
Tjoff! Tillbaka med fönstret

Just de två sista "Tjoff!"-punkterna förbryllade mig när jag stod och väntade på bussen. När mannen passade in den nya affischen i fönstret gjorde han det mycket snabbt och, i mina ögon, rätt slarvigt. Nederdelen av affischen var halvt upprullad, och jag tänkte att affischen kommer få ett fullt veck när han stänger fönstret. Mannen drog rutinmässigt igen fönstret (ungefär som när man stänger igen bagageluckan på bilen).

Vips!

I samma stund som fönstret slog igen var affischen slätare än någonsin. Jag tror att jag nu vet varför det blev så, men jag ska inte roa er med mina kvasifysiska gissningar. Just när arbetet utfördes var jag hur som helst oerhört fascinerad. Det räckte för att den händelsen ska utses till Dagens fascination.

Bild: trondheim.kommune.no