onsdag, september 05, 2007

Vad gör Peter Harryson till anglofil?

I går kom jag på mig själv med att googla på ordet "anglofil". Varför jag gjorde det kan jag dessvärre inte riktigt svara på, men det var nog för att verkligen förvissa mig om ordets betydelse.

Svenska Akademiens ordlista säger: "engelskvänlig".

Jag trillade inte över Svenska Akademiens ordlista när jag sökte - däremot hittade jag källan som släcker all möjlig kunskapstörst. Här snackar vi susning.nu!

Sidans definition av anglofili verkar vara i sin ordning - "person som har en förkärlek till Storbritannien, och då speciellt England." Men sedan kom något som verkligen fick mig att hämta den samlade reserven med salt och sno åt mig några nypor.

"Kända anglofiler:

Andres Lokko
Peter Harryson
Peter Siepen
Daniel Swedin"

Jag vet inte vem Daniel Swedin är, men Lokko, Harryson och Siepen känner jag till. Andres Lokko, Peter Harryson och Peter Siepen - vad får dem att framstå som anglofiler? Tycker de om fish and chips? Ser hellre på Premier League än Serie A? Känns som om någon idiot lika gärna hade kunnat ange Otto Sjöberg, Idol-Danny, Jokkmokks-Jokke och Ola Lindholm (vart tog han vägen?) som kända anglofiler.

Något är inte i sin ording på susning.nu. Peter Harryson är närapå det svenskaste vi har! Aldrig att han intresserar sig för den engelska kulturen. Det är möjligt att han har käkat lite för mycket fish and chips i sina dagar, men det kan vem som helst trilla dit på. Nästa gång jag söker kunskap blir det Wikipedia för hela slanten. För det är väl inte en sida som liknar susning.nu?

1 Comments:

Blogger Simon Rothelius said...

Ola Lindholm är chefredaktör för Kamratposten.

6 september 2007 kl. 11:43  

Skicka en kommentar

<< Home