söndag, november 20, 2005

Bussus chaufförus

Jag ska vara lite tråkig och presentera Värmlandstrafiks prislista för resan Karlstad-Kristinehamn:

<> Skolungdom (7-18 år): 29 kr
<> Ungdom (19-24 år): 43 kr
<> Vuxen (25 år och äldre): 48 kr

Jag är, för er som inte visste det, 19 år gammal. Alltså passar jag in under Ungdom och ska således betala 43 kronor för en bussresa mellan Karlstad och Kristinehamn. Betalar jag 43 kronor? Ja, det gör jag - men långt ifrån alltid!

Jag blir ofta - nästan alltid - utfrågad om min ålder när jag kliver ombord på bussen.

- Hur gammal är du?
- Ålder?
- Ungdom?

Tre frågor om samma sak, egentligen. Jag säger alltid att jag är 19 år gammal (inget ljug här inte!). I dag frågade busschauffören (latinska namnet i rubriken) om min ålder. Min vana trogen sa jag att jag är 19 år. Jag fiskar upp en hundralapp och betalar 43 kronor - tror jag. Men icke. Jag betalar - 29 kronor! Han kan inte ha hört fel. Han kanske bara var extra snäll.

Det roliga är att det i dag var samma busschaufför (tror jag) som i tisdags när jag åkte hem till Karlstad från träningen i Kristinehamn. Han frågade om åldern och jag sa att jag är 19 år.

- Jag får det till 18, sa han och flinade lite finurligt mot mig.

Klart jag tackar och tar emot de 14 kronorna jag tjänar in på att vara 18. Det kan behövas, för ibland får jag faktiskt betala vuxenpris, 48 kronor. Då frågar inte busschauffören om min ålder utan går på "känsla". Ofta är det så att chauffören "letar" efter rätt knapp på sin lilla kassaapparat. Faktum är, och detta har jag genomskådat, att denne, när han låtsas leta efter rätt knapp, försöker tänka ut hur gammal jag kan tänkas vara. Allt för att få lite extra betänketid. Så är det. Och då får jag ofta betala överpris. Det kan jag dock bjuda på.

Dagens bästa låt: Human touch med Rick Springfield. Hittades via den underbara sidan pandora.com. Både låten och sidan rekommenderas å det starkaste! Ett stort tack till mannen bakom denna underbara blogg som tipsade mig om pandora.com.