fredag, november 18, 2005

Tjusig väska!

KRISTINEHAMN. Min bas är Karlstad. Jag kör lite kvällstidningsstuk för att visa att jag är utanför basen när jag skriver detta. Du har väl tänkt på det? Om Aftonbladet, vars bas är Stockholm, sänder ut en reporter till exempelvis Mörbylånga - där det alltid händer stora grejer - står det MÖRBYLÅNGA i inledningen av ingressen i Mörbylånga-artikeln.

I kväll tillbringade jag en smula tid i min farmors hus som ska säljas. Flyttbestyren är snart avslutade och det känns konstigt att strosa omkring i en i stort sett öde villa. Jag luskade runt i en källargarderob - som jag aldrig tidigare hade varit inne i! - och hittade en riktig skatt.

Jag fann en Dynamit-Harry-väska! Du vet, en sån där fulsnygg väska som Dynamit-Harry bär runt på i Jönssonligan-filmerna. Jag blev helt till mig och ropade på pappa. Han sa att det var en unikabox.

Senare gick vi upp till de andra - farmor och min farbror - för att samla ihop oss en aning. Unikaboxen kom på tal. Nu hette den inte unikabox längre. Min farbror (otroligt smart och kunnig kille, tvåfaldig stormästare i Jeopardy!) sa att det inte heter unikabox. I stället visade han en riktig unikabox (dålig bild) som såg ut som en skokartong i läder.

Men Harryväskan, då? Efter en stunds farande berättade farmor att det är en barnmorskeväska. Där ser man.

I morgon: DM i badminton i Karlskoga. Rapport kommer, inte helt oväntat, senare.