tisdag, maj 24, 2011

Anropar försvunnen

När jag i morse plöjde igenom sportsidorna i Nya Wermlands-Tidningen läste jag en artikel om speedway som jag hade läst tidigare. Så kändes det i alla fall. Återigen handlade det om en speedwayförare som inte kommer till Sverige för att köra i kvällens elitserie.

Denna gången handlade det om Valsarnas Artem Laguta som - enligt NWT - "sitter fast hemma i Ryssland". Märkligt, tycker jag. Märkligt tycker också Valsarnas lagledare Jerker Eriksson som uttalar sig. "Märkligt", menar Eriksson.

Jag undrar lite vad det innebär att som speedwayförare "sitta fast" någonstans, denna gång i Ryssland. Hur sitter Artem Laguta fast? Är han kidnappad av en nitisk tulltjänsteman på flygplatsen i Smolensk? Har han fastnat i speedwaycykelns bakdrev och kommer inte loss? Sitter han de facto fast mellan två klippblock? Eller är han helt enkelt trött på att varenda jäkla tisdag resa till Sverige?

Speedwayförare är annars kända för att ofta missa färjan. Frapperande ofta läser jag om förare som missade färjan från Polen eller England. Men just det resonemanget - speedwayförare och missade färjor - ska jag nog ta en annan gång.