tisdag, maj 17, 2011

22 viktiga sekunder

En sak som småfascinerar mig - inte fascinerar mig storligen, alltså - är på det sätt radiopratare påannonserar låtar. Framför allt upplever jag programledarna på de reklamfinansierade radiostationerna som stora anhängare av att föra ett kort resonemang samtidigt som låtens intro spelas i bakgrunden. Resonemanget kan till exempel bestå av att göra reklam för radiostationens Facebook-sida, eller att på bästa cliffhanger-manér mycket vagt berätta om senare inslag i radioprogrammet. Efter detta resonemang - precis innan låten väl kommer igång med sjungande - flikar de som på beställning in en synnerligen vältajmad påannonsering av låten:

- Här kommer Taio Cruz och Kylie Minogue med Higher!

Varje gång detta sker med fullkomlig tiondelsexakthet blir jag lite imponerad, samtidigt som jag funderar kring hur det fungerar i praktiken. Har programledaren tillgång till en skärm som räknar ner tiden innan låten börjar? Eller är programledaren så insatt i låtens inledning att denne vet när det är dags att runda av resonemanget?

Om det senare alternativet är det korrekta innebär det att man som programledare måste veta att man har 22 sekunder på sig att slutföra sitt resonemang innan Taio Cruz drar igång med sitt "Now I know how to get down on the floor". Och enbart 14 sekunder innan Tove Styrke börjar yttra "I want a perfect moment".

Småfascinerande.

2 Comments:

Anonymous Ida F said...

Jag dejtade en radiopratare en gång (det var en frän mening!) och han berättade att VÄÄÄLDIGT mycket av det du hör är inspelat material och alltså inte alls så spontant och perfekt som de får de att låta. Jag hade också alltid undrat hur de kunde vara så vältajmade...

18 maj 2011 kl. 14:17  
Blogger Niklas said...

Lite för perfekt för att vara sant, alltså. Jag som trodde radiopratarna var pratkvarnar med tajming - nu är de bara pratkvarnar :)

18 maj 2011 kl. 23:12  

Skicka en kommentar

<< Home