söndag, juli 29, 2007

Sms-special och löjlig säsong

Dagen är kommen. Söndagen.

Veckans…

…sms-korrespondens: När jag såg legendaren Tomten på Coop Forum på Bergvik gick allting mycket snabbt. Mobilen åkte upp. Ett sms skulle författas. Mottagare: Berbatov.

Jag: ”Tomten är på bergvik!” (OBS! Jag skrev inte ”Tomten”, utan hans riktiga förnamn. På Nickes lilla heter han naturligtvis alltid Tomten.)

Berbatov: ”Stort.”

…silly season: Vilken vecka! Trots att DIF bara har spelat en liten DM-match har det stormat rejält. Alla som inte är så DIF-invigda ska få alla veckans övergångar serverade på ett litet Nickes lilla-fat.

Klara in: Andreas Holmberg, mittfältare, Qviding.
Klara ut: Andreas Pettersson, assisterande tränare, Hammarby.

…uppslagsverk: I går besökte jag min mormors och morfars stuga. När jag satt och löste ett korsord frågade jag efter ett uppslagsverk. Jag ville kolla upp i vilken östlig nordamerikansk bergskedja Mount Mitchell ligger. Naturligtvis fanns inget uppslagsverk till hands (bara en atlas från typ 1647 där bergstoppar inte var med). Lyckligtvis steg min farbror – flerfaldig Jeopardy!-stormästare – in i handlingarna lite senare. ”Kan du någon bergskedja som ligger i östra Nordamerika?” frågade jag. ”Appalacherna”, svarade han. Bingo!

...minst uppmärksamma: Under samma stugbesök spelades kortspelet fyrmanswhist. Alla som kan det spelet - kanske inte är så många - vet att man ska välja att ta så många eller så få stick som möjligt. En av mina två motspelare visade inför en omgång ett rött kort, vilket innebär att man under den omgången ska sträva efter att ta så många stick som möjligt. När omgången var slut visade det sig att jag och min medspelare inte hade tagit flest stick - men direkt efter omgångens avslut var min medspelare nöjd med vår insats. Det visade sig att medspelaren trodde att vi körde "pass", vilket innebär att man ska ta så få stick som möjligt. Egentligen hysteriskt kul - men vi förlorade några poäng på det.

...låt: Oh, detta blir en rysare. Kan vara Mange Schmidts visselorkan Giftig, kan även vara en i sammanhanget gammal låt, Live forever med Magnus Carlsson. Men nej, Natalie tar hem det - igen.