tisdag, juni 28, 2011

Bara hos Saab det gick trögt den dagen

I torsdags, dagen före midsommarafton, fick jag mitt på dagen ett telefonsamtal från en kommunal tjänsteman. Det var ett högst ordinärt samtal bestående av inledning, avslut och någonting däremellan som skulle föreställa konversation mellan två varelser av den på vår planet vanligt förekommande arten Homo sapiens sapiens. Jag vill dock uppehålla mig en aning kring samtalets inledning.

Den kommunala tjänstemannen inledde nämligen samtalet med att ursäkta sig för att denne ringde. Ursäkten? Den kommer här, och som en extra läsarförmån levererar jag den oklippta versionen.

- Ursäkta att jag ringer så nära inpå midsommar.

Varför sa den kommunala tjänstemannen så? Jag är måhända inte så högtidlig av mig, men inte ska man behöva rättfärdiga sitt telefonerande på ett sådant vis om man ringer en obetydlig 23 juni-torsdag (ber om ursäkt till alla läsare som fyller år - eller firar något annat - den 23 juni) dagen innan midsommarafton? Riket står inte stilla bara för att det råkar vara dagen innan midsommarafton.

Så tänk på det nu - be inte om ursäkt ifall ni vill prata med någon dagen innan midsommarafton. Det är en dag man får ta kontakt på.