fredag, oktober 26, 2007

Snart i mål

Det som för drygt ett halvår sedan inleddes på en plastmatta i Göteborg en sönderblåst apriltorsdag ska i morgon avslutas. Resan har varit lång, väldigt jobbig och full av jobbiga hinder - men den slutar ändå på bästa sätt. För oavsett resultat i morgondagens 30:e och sista superettamatch kommer jag lämna Stora Valla med ett leende på läpparna. Det trodde jag inte för en och en halv månad sedan.

Då funderade jag på division 1. Jag kände mig inte uppgiven - det var det alltför många omgångar kvar för att vara. Men ändå tänkte jag på division 1 då och då. Norra eller södra serien? Ska jag gå eller cykla till Tingvalla för bortamötet med Carlstad United? Gjorde Andreas Holmberg fel när han i somras bytte Qviding (då på väg upp i superettan) mot DIF (då på väg ur superettan)? Orkar Nickes lilla med att inför säsongen gå igenom DIF:s motståndare i jävla division 1 och tippa tabellen?

De senaste veckorna har jag inte ägnat någon av ovan nämnda tankar någon tid. I stället har jag tänkt på superettaspel 2008 - något som blev klart i både teori och praktik i och med segern uppe i Sundsvall. Senaste veckan har jag bara njutit vid tanken på fotboll och Degerfors IF. I morgon klockan 14.00, när sista matchen mot seriesegraren IFK Norrköping sparkar igång, kommer jag också njuta.

Sen stänger vi igen superettan för det här året. Men vi kommer tillbaka nästa år, inte sant?