lördag, mars 22, 2008

Några minuter sen

För några dagar sedan skulle jag träffa en person klockan ett. Strax innan klockan ett ringde personen upp mig och sa att denne skulle bli "några minuter sen".

Trots att personen skulle bli "några minuter sen" gick jag till vår mötesplats. Efter 20 minuters väntan började jag fundera på vad "några minuter sen" egentligen betyder. Efter 40 minuter var jag nära att leta upp närmaste uppslagsbok för att bringa klarhet i frågan.

Kvart i två, 45 minuter sen (eller möjligtvis "några minuter sen"), dök personen upp. Jag fick aldrig reda på om det efter vårt telefonsamtal strax före klockan ett inträffade något ytterligare som gjorde att dröjsmålet utökades från "några minuter sen" till 45 minuter sen.

Om det inte inträffade något är alltså "några minuter sen" och 45 minuter sen samma sak. I alla fall för den personen. För mig är det inte det. Eller har jag missuppfattat begreppet "några minuter sen"?