söndag, juli 05, 2009

"Oj, oj, oj, oj"

Få situationer kan ge mig sådana obehagskänslor som när jag tvingas befatta mig med tekniska prylar jag inte förstår ett skvatt av. Samtal som innefattar bilar, dess delar och andra motorrelaterade bitar går inte upprätthålla med mig.

Därför kan man anta att dagens besök på Höljes Motorstadion tillsammans med 25 000 andra människor - de flesta (eller alla) troligtvis mycket mer motorintresserade än mig - skulle utveckla sig till en skräckupplevelse. Rallycross-EM innehåller ju allt det där - bilar, dess delar och andra motorrelaterade bitar. "V8:a", "hästkrafter", "kamrem" och sådana saker.

Jag vill dock erkänna: det var svårt att inte dras med i den eufori som skapades av 25 000 människor mitt ute i den värmländska skogen (det fanns inte ens någon riktig parkeringsplats) när A-finalen i den största klassen kördes. När det skulle avgöras var alla hänsynslösa: förare, publik och - som du kan se nedan - den norske speakern.