tisdag, maj 13, 2008

Jag fick nej av förbundskaptenen

Så kom han med i EM-truppen till slut, Henrik Larsson. Vilken chock! För alla utom Olof "Gubben i lådan" Lundh, förstås. Han hade ju Henriks ja "på känn", som Peppe Eng sa i TV4-sporten. Självklart jublar jag över Henriks besked. Jag kan dock tänka mig att det i ilska dras en och annan näve i bordet i städer som Groningen och Sunderland.

Ofta brukar jag tycka att flera spelare i de svenska EM- och VM-slutspelstrupperna är med som enbart utfyllnad, men gällande den nu uttagna truppen vet jag inte om jag kan säga så. I exempelvis VM 2002 hade det, med handen på hjärtat, inte spelat någon större roll om det hade varit Pontus Farnerud, då i AS Monaco, eller jag själv, då som nu i Christinehamns Badmintonsällskap, som hade lagt beslag på någon av de sista platserna i truppen. I år ställer jag mig dock tveksam till om jag (eller någon annan högst medioker fotbollsspelare, exempelvis Mikael Thuresson) kan matcha Mikael Dorsin eller Daniel Andersson. Det tyder på att Lars Lagerbäck har gjort ett bra jobb.